Mean

Lean richt zich op resultaat door te focussen op klantwaarde, processen en mensen. Daarbij worden kosten gemanaged en wordt de kennis van de mensen die de primaire processen dagelijks uitvoeren gebruikt als een enorme bron voor verbetering van de processen.

Lean vraagt belangstelling van medewerkers en een houding om na of mee te denken. Dat is niet afdwingbaar, en vraagt om creëren van interesse en betrokkenheid.

Zeggenschap én verantwoordelijkheid gaan daarbij hand in hand. Net als leidinggeven / richting geven en  luisteren / implementeren. Een samenspel tussen leidinggevende en medewerker, van hoofd (cijfers) en hart (hoger doel). 

Als Lean staat voor het overbodig maken én ontslaan van mensen zal deze samenwerking nooit goed ontwikkeld kunnen worden  (behoefte aan veiligheid en zekerheid, Piramide van Maslow 1943).

Lean is een groei strategie en stelt mensen, en het respect voor en het ontwikkelen van mensen centraal. Een aantal alternatieven voor overbodig geworden functieplaatsen tref u hier.

Daarom zou mijn advies zijn om eerst te reorganiseren en daarna met Lean te starten.

wp-banner

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s