Over probleemoplossing

Van probleem, naar gestructureerde probleemoplossing, naar proces verbetering, hoger doel of perfectie

Wat een probleem is leest u hier, en op de volgende pagina’s leest u meer over het oplossen van problemen, door het benoemen van de omstandigheden waarbij het probleem ontstond, door een grondige analyse, experimenteren en door het wegnemen van de grondoorzaak of, als dan nog niet mogelijk is, door het instellen van een (tijdelijke) beheersmaatregel. 

Meer over het doel van probleemoplossing leest u op de volgende pagina’s

Weer. gedachte 2Verwacht weerstand! Het oplossen van een echt probleem geeft vaak de eerste onvermijdbare reactie / aanname waarom het niet kan. Creatief denken (meerdere oplossingen), analyseren, samenwerken en experimenteren richt zich op hoe het wel zou kunnen. 

Meestal is de weerstand een waarschuwing voor vragen waar men nog geen oplossing voor weet, en slechts in heel beperkte mate onwil of vijandigheid.

Door grondige probleemoplossing neemt de kennis over de processen bij de medewerkers toe, en daarmee wordt het vertrouwen van de medewerker en de mogelijkheid voor zelfsturing verhoogd. 

Een overzicht van gelezen boeken over A3, Kaizen en PDCA vindt u hier.

wp-lean