SIPOC

Doel en hoofdlijn

Hulpmiddel om een proces in kaart te brengen dat zijn oorsprong heeft in de Total Quality Managent (: TQM) beweging, o.a. om de scope van een (verbeter-)project te bepalen 

sipoc

Toelichting

  • Supplier 
    • Belangrijkste leverancier(s) m.b.t. kosten, doorlooptijd, kwaliteit,…
    • Kan ook een collega zijn stroomopwaarts in het proces
    • Design en R&D; innovatie en productontwikkeling
    • Leverancier van IT of andere ondersteuning
    • Verantwoordelijkheden en feedback
  • Input 
    • Grond- en hulpstoffen
    • Standaarden 
    • Voorraad
  • Proces
  • Output
    • Gezien vanuit de klant! 
    • Naast het gewenste product kunnen ook uitval en afvalstoffen van toepassing 
  • Customer

Naast het proces op hoofdlijnen in kaart te brengen,
kunnen de volgende doelen bereikt worden

  • Visualisatie van het proces
  • Delen van kennis; begrip bij alle betrokkenen 
  • Identificeren van specifieke input-, proces- of outputindicatoren
  • Hulpmiddel bij bepalen scope van (verbeter-)project 
  • Bepalen van alle factoren die betrekking (kunnen) hebben op een (proces-) verbeteringsproject
  • Inzicht als procesverbeteraar van de klanten en betrokkenen bij het verbeterproces

Meer uitgebreide visualisatie

Een SIPOC versie 2.0 vind u hier

wp-training

Advertenties