Affect | Bert Anneveldt EMLog | Advies, Training & (Interim) Management

Duurzaam resultaat door klantgerichte processen te optimaliseren én het beste uit mensen te halen!

Continu verbeteren (= continu leren)

Verandering is een constante.

Ingrijpende interne en externe factoren vragen bijstelling van het beleid, en de complexiteit en verbondenheid van de supply chain/waardestroom neemt toe. Dit vraagt om continue aanpassing aan gewijzigde omstandigheden. Verder zijn processen aan continue slijtage onderhevig, en streven organisaties naar perfectie. Allemaal zaken die meer kennis vragen en waarom verbetering van processen continu aandacht verdienen, want in de huidige tijd is concurrentievermogen een dynamisch gegeven. Concurrentievoordeel in de vorm van kwaliteit, effectiviteit en efficiency, flexibiliteit en aanpassings-vermogen is continu aan verandering onderhevig.

Doelgericht, proactief, en in alle lagen van de organisatie, iedereen doet mee, altijd en elke dag. Verbeteren en leren worden door experimenteren met elkaar verbonden.

Altijd op zoek om morgen een betere ervaring te maken voor klanten en alle andere belanghebbenden. Een zoektocht naar collectief meesterschap door het verwerven van nieuwe kennis en het delen van kennis. Meer over perfectie vindt u hier.

De organisatie heeft het verbeteren van product en/of dienst tot een 2de natuur gemaakt. De focus ligt op klantwaarde, kwaliteit en productiviteit/effectiviteit. Dit vertaalt zich o.a. naar structuur, gedrag, gewoontes, instrumenten en een cultuur waar iedereen elke dag betrokken is bij, kleine en grote, verbeteringen. Daarnaast spelen lange termijn plannen (hoger doel, “True North”), bedrijfsstrategie en doelen, investering in ontwikkeling en opleiding (zie ook vaardigheden matrix) en innovatie een belangrijke rol.

Het is een manier van doen, elke dag weer, in plaats van een project. Continu verbeteren vraagt om overzichtelijke processen (zie ook visueel management) om verbeteringen te zien, voor te stellen, uit te voeren, te evalueren en te borgen. Stabiele processen en flow bevorderen het inzicht in processen.

Het begint met de overeenstemming over het probleem en/of het zichtbaar maken van afwijkingen door het werken volgens en het verbeteren van standaardwerk en door visueel management.

Het delen van ideeën en verbeteringen; data gedreven werken en verbeteren in combinatie met een cultuur gedreven door betrokkenheid (: actieve deelname aan Kaizen), coaching en met probleemoplossende acties. Audits, Gemba walks, prestatiemetingen en dagelijkse team-bijeenkomsten (dagstarts) ondersteunen de verbetercultuur.

Continu verbeteren is continu leren en een gedeelde verantwoordelijkheid van de hele organisatie, medewerkers, management en directie. Naast het verbeteren van het product en het proces vraagt ook de organisatie van de werkzaamheden gerichte aandacht, Meer over de rol, de taken en de verantwoordelijkheden van het management leest u hier.

Iedereen doet mee, managers coachen, inspireren en stimuleren (in plaats van sturen), faciliteren en belonen, en hebben een doelstelling ten aanzien van het aantal deelnemende medewerkers, het aantal suggesties en het aantal geïmplementeerde verbeteringen. Sr. management en directie tonen regelmatig hun betrokkenheid, steun en interesse.

Zijn er in uw organisatie obstakels die verbeteringen vertragen, voorkomen of zelfs verbieden? Wat is de doorlooptijd van voorstellen? Hoe wordt het maken van voorstellen en het opvolgen ervan door (sr.) management gefaciliteerd, gestimuleerd en opgevolgd, en is dat effectief?

Er zijn op hoofdlijnen twee vormen van verbeteren, te weten Flow Kaizen en Proces Kaizen, meer over Kaizen vindt u hier.

De volgende onderwerpen zijn voor uw beschikbaar

Verwijzingen

Tenslotte, een aantal uitspraken

  • There are four purposes of improvement: easier, better, faster, and cheaper.
    These four goals in the order of priority. Shigeo Shingo
  • Een ander citaat van Shigeo Shingo over verbeteren leest u hier
  • Laat perfectie niet in de weg staan van vooruitgang
  • Elke verandering ≠ altijd een gerichte verbetering 
  • Verbeteren redenerend vanuit de klant en vanuit het ware noorden
  • Focus op het oplossen van het probleem in plaats van op de schuldvraag/persoon
Van brandjes blussen door zogenaamde helden naar het gestructureerde aanpakken van grondoorzaken met een wetenschappelijke aanpak, zoals en niet beperkt tot PDCA

Het afsluiten van een verbeteractie, is eigenlijk al weer het begin van een nieuw initiatief. Ook naar een paar verbeteringen. Hoe houdt u deze vlam brandend? #hoger doel #How great leaders inspire action by Simon Sinek

wp-lean

Lean kenniscentrum: online beschikbare onderwerpen