Continu verbeteren (= continu leren)

Doelgericht, proactief, en in alle lagen van de organisatie, iedereen doet mee, altijd. 

Altijd op zoek om morgen een betere ervaring te maken voor klanten en alle andere belanghebbenden.

De organisatie heeft het verbeteren van product en/of dienst tot een doel gemaakt dat constant aanwezig is. De focus ligt op klantwaarde, kwaliteit en productiviteit. Dit vertaalt zich o.a. naar gedrag, gewoontes/instrumenten een cultuur waar iedereen elke dag betrokken is bij, kleine en grote, verbeteringen. Daarnaast spelen lange termijn plannen (hoger doel, “True North”), bedrijfsstrategie en doelen, investering in ontwikkeling en opleiding en innovatie een belangrijke rol.

Het is een manier van doen, elke dag weer, in plaats van een project. Continu verbeteren vraagt een eenvoudig systeem om verbeteringen te zien, voor te stellen, uit te voeren, te evalueren en te borgen.

Het begint met het overeenstemming over het probleem en het zichtbaar maken van afwijkingen door het handhaven en verbeteren van standaardwerk en visueel management (delen van ideeën en  verbeteringen; data gedreven), in combinatie met een cultuur gedreven door betrokkenheid (: Kaizen), coaching en probleemoplossende acties. 

Een citaat van Shigeo Shingo over verbeteren leest u hier.

Continu verbeteren is een gedeelde verantwoordelijkheid van de hele organisatie inclusief management die richting bepaald, ondersteund, en eventuele obstakels wegneemt.

Iedereen doet mee, managers coachen, inspireren en hebben een doelstelling ten aanzien van het aantal deelnemende medewerkers, het aantal suggesties en het aantal geïmplementeerde verbeteringen. Sr. management / directie tonen regelmatig hun betrokkenheid en interesse.

De deelnemers krijgen erkenning en waardering voor hun bijdrage. 

De volgende onderwerpen zijn voor u beschikbaar 

wp-continu-verbeteren

Hoger doel
Probleem!
Probleemoplossende modellen
TBP
Grondoorzaken aanpakken
Implementeren en experimenteren
Tegenmaatregelen
Instrumenten en CEDAC
A3
Kaizen
Overdenking

Tips voor continu verbeteren vindt u op deze web pagina
Meer over een lerende organisatie leest u hier.
Boeken over dit thema treft u aan op deze
web pagina.

helden 2
There are four purposes of improvement: easier, better, faster, and cheaper.

These four goals in the order of priority.
Shiego Shingo

Elke verandering ≠ altijd een gerichte verbetering

Focus op het oplossen van het probleem
in plaats van op de schuldvraag/persoon

Wat moeten wij verbeteren redenerend
vanuit de klant en vanuit het ‘ware noorden’

wp-lean