(Collectief) lerende organisatie

wp-latEen van de vijf Lean principes, de verbeterstappen van Womack en Jones (1996) is streven naar perfectie. Een cultuur én aanpak die, zonder uitzondering, geldt voor alle geledingen en alle activiteiten van de onderneming.  

Continu verbeteren. In analogie met de sport de lat figuurlijk telkens weer iets hoger leggen. Doorgaan ook als een record bereikt is. Vaak verbeteren in kleine stapjes, en meestal met behulp van een coach door specifieke en strategische training.

Naast discipline steeds voor ogen houden wat belangrijk is (Hoger doel) en continu de actuele situatie duidelijk zien (visueel management). Het verschil tussen beide vormt de ‘spanning’ om het verschil zo goed mogelijk te overbruggen.  Leren heeft betrekking op het bereiken van een hoger doel. 

Bij tegenslagen, obstakels en barrières is het (persoonlijk en collectief) ommitment zo groot dat wij gewoon doorgaan, en met veel geduld.

Een aanpak die haaks staat op een zesjes-cultuur, en die een actieve deelname en voorbeeldfunctie, leiderschap en betrokkenheid van de directie vraagt.

Discipline. Door gebruik te maken van standaardwerk, Kaizen en een wetenschappelijke verbetermethode (PDCA) om grondoorzaken aan te pakken met behulp van o.a. A3 techniek.

Voor boeken over Kaizen, PDCA en A3 verwijs ik u graag naar de volgendweb pagina.

Prioriteiten stellen. Gericht verbeteren ter ondersteuning van het hogere doel met een specifieke en strategische training. En net als in de topsport met een (externe of interne) coach. Door de lat telkens een beetje hoger te leggen. 

Mensen leren (zien). Het hoger doel, de prioriteiten, het systeem (Value Stream Mapping) en problemen te herkennen (standaarden, visueel management, klant op eerste plaats) en door experimenteren en samenwerking effectieve tegenmaatregelen in te zetten en te evalueren.

wp-speachEen lerende organisatie in als een trekker (de eerst volgende stap is bekend, en de uitkomst van die stap is bepalend voor de volgende stap) in plaats van een reiziger met een vast omlijnde en vooraf bepaalde route.

Een grafische weergave van de standaard bouwstenen van een lerende organisatie vindt u hier.

Meer over lean leren en management leest u hier en meer over de lerende organisatie vindt u op deze web pagina.

Meer over het bouwen aan een lerende organisatie leest u in het boek van Peter M. Senge (De vijfde discipline) en van Arend van Randen (Van Lean naar learn), meer over autonome teams leest u hier.

Vindt probleemoplossing bij uw onderneming op een gestructureerde manier plaats?
Wordt kennis op een gestructureerde manier gedeeld, en wordt hier verder op ontwikkeld?

prestatieverbetering + klant

Leren zien
Blijvend leren = blijvend verbeteren

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s