Standaardwerk

Is een verplichting in plaats van een vrijblijvende richtlijn, en onlosmakelijk verbonden met Kaizen.

Zonder standaard is alles goed, of alles fout. Een standaard (: wat en hoe) is nodig om de dagelijkse prestatie en de verbeteringen te meten, en om de medewerker zelf inzicht te geven in zijn of haar presteren.

Een standaard levert duidelijke beoordelingscriteria, te beginnen bij werk standaarden zoals en niet beperkt tot productkwaliteitsnormen die vastgesteld moeten worden voordat standaardwerk wordt ingevoerd. 

Alle betrokken medewerkers actief betrekken bij de totstandkoming en laten begrijpen dat dit dé werkwijze is op dit moment, in plaats van de standaard op te leggen. Daarnaast de kennis en de creativiteit van medewerkers inzetten om het proces te blijven optimaliseren (Kaizen). 

Met de invoering van standaard (: werkzaamheden, werkvolgorde en voorraden) kan de manager, met vragen stellen 
een ondersteunende rol in plaats van een controlerende rol, zich focussen hoe mensen het werk doen om daarmee de productiviteit te verhogen en de ergonomische omstandigheden en de andere HSE-aspecten te verbeteren. 

Standaardwerk vastgelegd in een werkinstructie is een goed uitgangspunt om verder te verbeteren (Kaizen) en heeft een directe relatie met visueel management, verspillingen en werkplek efficiency (5S). 

De werkbeschrijving is zichtbaar aanwezig op de werkvloer. Door deze zichtbaarheid en toegankelijkheid worden verbeteringen gestimuleerd, worden de verantwoordelijkheden bevestigd, wordt waardering uitgesproken voor het daaraan verrichte werk en kan dit document richting geven aan het bezoek op de werkvloer door het management.

Een standaard verhoogt de stabiliteit en voorspelbaarheid van een proces.
Andere positieve effecten zijn: 

  • De product kwaliteit neemt toe. 
  • De leveringsbetrouwbaarheid neemt toe. 
  • Werkvoorraden kunnen verminderd worden.
    Daarmee wordt het werkkapitaal verlaagd,
    en wordt de overzichtelijkheid van het proces verhoogd.
  • Goed uitgangspunt voor verdere gerichte verbeteringen op basis van hoger doel en prioriteiten door Kaizen en door middel van PDCA.
  • Goed hulpmiddel bij de inwerkprocedure,
    en voor het vasthouden van de discipline.
  • Verhoogt de autonomie van medewerkers.
  • Faciliteert de interne mobiliteit van medewerkers (1 = 3 en 3 =1).
  • Stimuleert samenwerking binnen team tussen betrokken disciplines. 

Voor het verder borgen van kwaliteit verwijs ik graag naar Poka-Yoka en het Andon systeem. 

standaardwerk

Leren door aan standaards vast te houden,
en al lerende standaards continue verbeteren

Standaard = best bekende prestatie
Een gemiddelde is niet de beste prestatie

Van individuele kennis, naar gedeelde kennis binnen de groep,
en naar kennis gedeeld en verrijkt door multidisciplinaire samenwerking. 

wp-training

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s