Standaardwerk

Weerspiegelt de actuele kennis omtrent het werk en is gericht op procesoptimalisatie en dient als basis voor verdere verbetering.

Het doel van standaardwerk is overeenstemming, naleving en verbetering van de beste, meest makkelijke/praktische/ergonomische, snelste/effectiefste, veiligste, milieu vriendelijkste werkwijze om een product te leveren conform de verwachtingen van de klant, met de gewenste kwaliteit en met minimale variabiliteit. Daarmee verspillingen voorkomen. Meer over potentiële positieve effecten leest u hier

Standaardwerk is een verplichting in plaats van een vrijblijvende richtlijn, en onlosmakelijk verbonden met visueel management en met Kaizen

Zonder standaard is alles goed, of alles fout. Een standaard (: wat en hoe) is nodig om de dagelijkse prestatie en de verbeteringen te meten, om zo veilig mogelijk te werken en om de medewerker zelf inzicht te geven in zijn of haar presteren en in het functioneren van het proces en de afwijkingen die optreden. 

Een standaard levert duidelijke beoordelingscriteria, te beginnen bij werk standaarden zoals en niet beperkt tot productkwaliteitsnormen die vastgesteld moeten worden voordat standaardwerk wordt ingevoerd. 

Alle betrokken medewerkers actief betrekken bij de totstandkoming en laten begrijpen dat dit dé werkwijze is op dit moment, in plaats van de standaard op te leggen. Met aanwezigheid op de werkvloer en SDCA de standaarden borgen. Daarnaast de kennis en de creativiteit van medewerkers inzetten om het proces te blijven optimaliseren (Kaizen). 

Standaardwerk vastgelegd in een werkinstructie is een goed uitgangspunt om instructie te geven en het proces te trainen, het proces (dagelijks) te auditeren en verder te verbeteren (Kaizen) en het heeft een directe relatie met visueel management, verspillingen en werkplek efficiency (5S).

De werkbeschrijving is zichtbaar aanwezig op de werkvloer. Door deze zichtbaarheid en toegankelijkheid worden verbeteringen gestimuleerd, worden de verantwoordelijkheden bevestigd, wordt waardering uitgesproken voor het daaraan verrichte werk en kan dit document richting geven aan het bezoek op de werkvloer door het management.

Met de invoering van standaard (: werkzaamheden, werkvolgorde en voorraden) kan de manager, met vragen stellen een ondersteunende rol in plaats van een controlerende rol, zich focussen hoe mensen het werk doen om daarmee de productiviteit te verhogen en de ergonomische omstandigheden en de andere HSE-aspecten te verbeteren. 

Een standaard verhoogt de stabiliteit en voorspelbaarheid van een proces.
Andere potentiële positieve effecten leest u hier

Gevaar bordPas op voor het blindelings overnemen van zogenaamde ‘best practices’ omdat omstandigheden, mensen, methodes, materialen en machines kunnen afwijken. Ga uit van de eigen, werkelijke situatie op de werkvloer. Daarnaast ontbreekt bij blindelingse implementatie het leereffect.

Voor het verder borgen van kwaliteit verwijs ik graag naar Poka-Yoka en het Andon systeem en een aantal evaluatie vragen over standaardwerk leest u hier

standaardwerk

Leren door aan standaards vast te houden,
en al lerende standaards continue verbeteren

Standaardwerk in combinatie met continu verbeteren
voorkomt dat het werk routine/geestdodend wordt,
waardoor het proces aan een natuurlijk degradatie proces onderhevig is.

Standaard = best bekende prestatie
Een gemiddelde is niet de beste prestatie

Van individuele kennis, naar gedeelde kennis binnen de groep,
en naar kennis gedeeld en verrijkt door multidisciplinaire samenwerking. 

wp-training

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s