Standaardwerk

Is een verplichting in plaats van een vrijblijvende richtlijn.

Zonder standaard is alles goed, of alles fout. Een standaard (: wat en hoe) is nodig om de dagelijkse prestatie en de verbeteringen te meten, en om de medewerker zelf inzicht te geven in zijn of haar presteren.

Medewerkers actief betrekken bij de totstandkoming en laten begrijpen dat dit dé werkwijze is, in plaats van de standaard op te leggen. 

Met de invoering van standaard (: werkzaamheden, werkvolgorde en voorraden) kan de manager zich focussen hoe mensen het werk doen om daarmee de productiviteit te verhogen en de ergonnomische omstandigheden te verbeteren. 

Standaardwerk heeft een directe relatie met verspillingen en werkplek efficiency (5S).

Een standaard verhoogt de stabiliteit en voorspelbaarheid van een proces. Daarmee kunnen tussenvoorraden verminderd worden (en daarmee wordt werkkapitaal verlaagd en overzichtelijkheid van het proces verhoogd) en neemt de leveringsbetrouwbaarheid en de product kwaliteit toe.

standaardwerk

Het aanleren (inwerkprocedure), handhaven (o.a. werkinstructie) en verbeteren van de standaard vraagt om een helder doel, training (o.a. in PDCA) en discipline.

Voor het verder borgen van kwaliteit verwijs ik graag naar Poka-Yoka en het Andon-syteem.

Leren door aan standaards vast te houden 

Standaard = best bekende prestatie
Een gemiddelde is niet de beste prestatie

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s