Psychologische veiligheid

Openstaan voor leren en buiten je comfort zone opereren, experimenteren en feedback ontvangen, jezelf uitspreken en elkaar aanspreken vraagt voor een aantal mensen een veilige omgeving.

Hulpmiddelen bij het creëren van een psychologische veilige organisatie

  • Focus op leren, in plaats van op de uitvoering / het resultaat
    Analyseer de grondoorzaak waarom iets misgaat. Falen en uitdagingen positioneren als kansen om samen als team te leren en problemen op te lossen. Geef ruimte voor een evaluatie zonder schaamte of angst. Een niet verwachte of ongewenste uitkomst is een kans om te leren en om harder te werken aan een tegenmaatregel.
  • Moedig experimenteren aan
    Een groot deel van leren en innoveren is nieuwe dingen uitproberen en jezelf (en je team) uitdagen. Spreek over hypothesen in plaats van zekerheden. Dit vermindert de druk van succes behalen wat het makkelijker maakt om meer “risicovolle” en ‘out-of-the-box’ ideeën te delen.
  • Moedig stellen van vragen aan
  • Voorbeeldgedrag
    • Toon nieuwsgierigheid, stel vragen en ben aanwezig op de werkvloer
    • Stel jezelf kwetsbaar op
    • Openlijk over problemen discussiëren en (controversiële) problemen direct aanpakken, om daarmee te voorkomen dat kleinere problemen veranderen in echte problemen
  • Kernwaarden van de organisatie, duidelijke structuur 
    Bepalen, communiceren en dagelijks naleven

Meer over het onderwerp vertrouwen leest u hier

Onzekerheid en stress

Alle lagen van het management moeten er zich van bewust zijn dat verandering  meestal gepaard gaat met onzekerheden en stress. Deze ongewenste neven effecten dienen  benoemd te worden, een plaats te krijgen en tenslotte (zo mogelijk) weggenomen te worden. Dit vraagt ook, van het management, een open, weerbare en optimistische houding. 

Wellicht bent u ook geïnteresseerd in de piramide van Maslow.

wp-lean