Affect | Bert Anneveldt EMLog | Advies, Training & (Interim) Management

Duurzaam resultaat door klantgerichte processen te optimaliseren én het beste uit mensen te halen!

Programma voor productie

De benaming programma suggereert een tijdelijke actie.

Lean kan zeker helpen als een operationeel/tactisch instrument op
korte termijn om taken en processen (tijdelijk) te verbeteren.

Echter alle processen hebben de natuurlijke neiging tot degradatie in de tijd. Om het bestaande niveau te handhaven, verder te verbeteren en aan te passen aan de dynamiek in de markt is continue opvolging vereist.

Daarnaast wilt u waarschijnlijk groeien naar een continu lerende organisatie. Een bedrijfscultuur vraagt continue aandacht en leiderschap.

Uw organisatie is meer dan productie, en uw bedrijfsresultaat wordt niet alleen door productie gerealiseerd.

Ops & SC

Vaak hebben de activiteiten voorafgaand of in het verlengde van productie (zoals en niet beperkt tot product ontwikkeling en verkoop) een aanzienlijk aandeel in de kwaliteit, kosten en doorlooptijd van het proces.

Daarnaast spelen juist andere disciplines een belangrijke rol in de klantbeleving/klantreis, en ondersteunen processen zoals strategische planning, leveranciersontwikkeling, continu verbeteren, HR, IT of andere middelen het primaire productieproces. 

Voor het bewust en gericht starten van een Lean cultuur is de start bij het ‘productie proces’ waar de primaire klantwaarde wordt gerealiseerd een goed signaal om de prioriteit van de organisatie én de reden voor het bestaan van de organisatie te benadrukken.

De Lean principes zijn ook goed toepasbaar voor andere disciplines dan productie. Wel dienen soms de in productie gebruikte gereedschappen anders ingezet te worden of zijn andere gereedschappen of veranderprocessen effectiever. Zo is het Lean-gedachtegoed toegepast in Nederland bij meer dan 50 zorginstelling, zie www.lidz.nl.

Sales is de benaming van een aantal (commerciële) processen in plaats van de naam van een afdeling. Naast de invloed op het primaire proces en op de klantbeleving speelt Verkoop en Marketing een belangrijke rol bij

  • Realiseren en onderhouden van klantrelaties
  • In kaart brengen van de echte behoeftes van de klant,
    en eventuele klachten en/of suggesties ter ondersteuning van de productontwikkeling
  • Acquisitie om te komen tot nieuwe business en nieuwe klanten
  • Communiceren van aftersales activiteiten naar andere afdelingen als inbreng voor (kwaliteits-)verbetering van product, dienst en/of proces
  • Vertalen van ontwikkelingen in de markt naar producten en/of diensten
  • Analyseren van de reden(-en) voor het vertrek van klanten

Lean is een continue ontwikkeling, een reis voor de hele onderneming en uiteindelijk voor de hele supply chain die de klant bedient.

In productie zijn verspillingen vaak wel het eenvoudigst waarneembaar, is er vaak sprake van een lineair proces en is er meestal veel data beschikbaar. Dat maakt productie wel een logische beginpunt van uw Lean implementatie. Aan de andere kant ontstaat door het wegnemen van verspillingen in het productie proces veelal vergroting van de productie capaciteit, die idealiter gelijktijdig door effectievere verkoop activiteiten ingevuld wordt. 

Informatie over Lean toegepast in een kantoor en verkoop omgeving vindt u op de volgende web pagina. Over het in kaart brengen van het proces leest u hier.

Interessante Lean vragen voor commercie vindt u hier.

Tenslotte, bevat de waardestroom stroomopwaarts vaak leveranciers en stroomafwaarts bij B2B schakels zoals groothandel en dealers, die ook een belangrijke rol hebben bij de stroom van informatie en producten en daarmee voor de uiteindelijke klant. Hebben deze schakels een gezonde marge en kunt u deze schakels/partners helpen? 

Verwijzingen  

wp-banner

Lean kenniscentrum: online beschikbare onderwerpen