Vragen voor commercie

Gericht op klant

  • Wie zijn onze klanten?
  • Wat is de klantbehoefte, wat zijn de belangrijkste problemen en/of wensendie klanten hebben t.a.v. onze producten en/of diensten? Wie is verantwoordelijk voor het oplossen van de problemen en/of voor het invullen van de klantwensen?
  • Wat is klantwaarde (verwacht, voorgeschreven of verwachting overtreffend)?
  • Waarom kopen klanten bij ons? Wat is ons USP/onderscheidend vermogen.
  • Wat irriteert onze klanten bij het zaken doen met ons, bij het gebruik van onze producten en/of diensten, bij het onderhoud en/of het ontdoen van onze producten, etc. 

Gericht op proces

  • Hoe wordt de klantreis door de doelgroep ervaren?
    Wat zijn de interactiemomenten (‘touchpoints’) en het ‘Moment van de waarheid’ en hoe wordt het laatste contactmoment ervaren?
  • Welke verspillingen zijn ingebakken in onze ontwerp- en verkoopprocessen? Wie is verantwoordelijk voor het elimineren van deze verspillingen? Wat wordt er gemeten?
  • Wat is taktijd, doorlooptijd en bewerkingstijd van processen?
    Wat is aandeel CVA, OVA en NVA?
  • Hoe worden prioriteiten in het commerciële proces bepaald?
  • Wat wordt gemeten?
    FTR, klantbeleving, bereikbaarheid/beschikbaarheid
  • Hoe wordt de werkelijke klantvraag gebalanceerd met de operationele mogelijkheden?
  • Hoe verloopt de communicatie met productie/operations effectief?
  • Hoe blijven wij actueel, en verbeteren wij continu?
  • Hoe wordt de ‘stem van de externe klant’ goed gehoord?

wp-training

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s