Cultuur en organisatie

wp-lean-resultaatDe Lean principes zoals verwoord in de verbeterstappen Womack en Jones (1996) met een focus op (expliciete)  klantwaarde,  procesvoering (waardestroom, flow en pull) en continu verbeteren hebben een grote impact op de bedrijfscultuur en de organisatie.

Zo komt de waardestroom niet overeen met de functionele kolommen in een organisatie, vaak gericht op hun eigen optimalisatie en met een functionele hiërarchie.

Daarnaast wordt van iedere medewerker verwacht na te denken over de verbetering van zijn of haar eigen werk. Ook dit element heeft een grote impact op de bedrijfscultuur en de organisatie, en zeker op het middenmanagement.

De Lean-gedachte spreekt bij verbeteringen over ‘tegenmaatregelen’ in plaats van ‘oplossingen’. De achterliggende gedachte is beschreven in de volgende web-pagina.

Enkele voorbeelden van tegenmaatregelen voor verspillingen leest u hier.
Daarmee wordt de brug geslagen tussen cultuur, Lean principes en middelen.

Onderwerpen die in ieder geval behandeld worden

Graag verwijs ik ook naar de module lerende organisatie.

wp-lean