Go to the Gemba!

Met Gemba wordt de plek aangeduid waar de klantwaarde wordt gecreëerd.

Go and See, ask why, and show respect.
Ook wel aangeduid met genchi genbutsu.

Zakelijk inzicht creëren door eigen ervaring, door consensus over de actuele situatie en met draagvlak over de aanpak met de juiste focus en prioriteit.

Gebaseerd op belangrijke data en feiten en door het kortsluiten van alle gevoelens, persoonlijkheden, meningen en ego’s.

Hiermee realiseren dat doelen/resultaat in het gewenste tempo bereikt worden, waarbij people management een belangrijk element is.

  • Ontwikkelen van consensus over de problemen
  • Werken met de mensen en dingen uitproberen
  • Betrokkenheid creëren bij het ontwikkelen van kennis en de tegenmaatregel
  • Reality check; hypotheses testen, aannames toetsen
  • Ontwikkelen van relaties
  • Identificeren van ‘high potentials’
  • Empowerment

Een bezoek is gestructureerder dan het praktiseren van management by walking (wandering) around. In de training kan hier uitvoerig, en in combinatie met de kracht van het stellen van vragen, worden ingegaan.

Eenmaal op de Gemba, waar de klantwaarde wordt gecreëerd, gelden de volgende aandachtspunten.

Gemba

Data is of course important, but I place greater emphasis on facts.
Go to the Gemba! 

Taiichi Ohno, pionier van het Toyota Production System.

#Samenwerking, #verticale samenwerking, #Catchball

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s