Go to the Gemba!

Go and See, ask why, and show respect.
Ook wel aangeduid met genchi genbutsu.

Zakelijk inzicht creëren door eigen ervaring, consensus over de actuele situatie en draagvlak over de aanpak met de juiste focus en prioriteit.

wp-gemba-ohno

Met Gemba wordt de plek aangeduid waar de klantwaarde wordt gecreëerd.

Realiseren van doelen/resultaat in het gewenste tempo,
waarbij gebruik gemaakt wordt van:

  • Ontwikkelen van consensus over de problemen
  • Werken met de mensen en dingen uitproberen
  • Betrokkenheid creëren bij het ontwikkelen van kennis en de tegenmaatregel
  • Reality check; hypotheses testen, aannames toetsen
  • Ontwikkelen van relaties
  • Identificeren van ‘high potentials’
  • Empowerment
  • Belangrijke data en feiten: kortsluiten van alle gevoelens, persoonlijkheden, meningen en ego’s

Een bezoek is gestructureerder dan het praktiseren van management by walking (wandering) around. In de training kan hier uitvoerig, en in combinatie met de kracht van het stellen van vragen, worden ingegaan.

GembaEenmaal op de Gemba, waar de klantwaarde wordt gecreëerd, gelden de volgende aandachtspunten.

Taiichi Ohno is pionier van het Toyota Production System.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s