Lerende organisatie

wp-latEen van de vijf Lean principes, de verbeterstappen van Womack en Jones (1996) is streven naar perfectie. Een cultuur én aanpak die, zonder uitzondering, geldt voor alle geledingen en alle activiteiten van de onderneming.  

Continu verbeteren. In analogie met de sport de lat figuurlijk telkens weer iets hoger leggen. Doorgaan ook als een record bereikt is. Vaak verbeteren in kleine stapjes, en meestal met behulp van een coach door specifieke en strategische training.

Een aanpak die haaks staat op een zesjes-cultuur, en die een actieve deelname en voorbeeldfunctie, leiderschap en betrokkenheid van de directie vraagt.

Prioriteiten stellen. Gericht verbeteren ter ondersteuning van het hoger doel met een specifieke en strategische training. En net als in de topsport met een (externe of interne) coach. Door de lat telkens een beetje hoger te leggen. 

Mensen leren (zien) problemen te herkennen (standaarden, visueel management, klant op eerste plaats) en door experimenteren en samenwerking effectieve tegenmaatregelen in te zetten en te evalueren.

Lean leerproces

  • Leren door te doen
  • Je leert beter in een team
  • Teams leren van samen problemen oplossen, van elkaars invalshoeken

Discipline. Door gebruik te maken van standaardwerk, Kaizen en een wetenschappelijke verbetermethode (PDCA) om grondoorzaken aan te pakken met behulp van o.a. A3 techniek. Voor boeken over PDCA, Kaizen en A3 verwijs ik u graag naar de volgende web pagina.

Bij tegenslagen, obstakels en barrières is het commitment zo groot dat wij gewoon doorgaan, en met veel geduld.

Management is zowel verantwoordelijk voor het geven van richting (: hoger doel en focus) en het bepalen van de kaders, als het systematisch en continu ontwikkelen van mensen in de lijn. Manager geeft inzichten;  vragen in plaats van antwoorden. Beslissingen worden zo veel mogelijk op de werkvloer genomen, in processen gefaciliteerd door het management. Een aantal gereedschappen en systemen in dit verband treft u hieronder aan.

Aan deze cultuur wordt in de training veel aandacht besteed. Daarnaast worden een aantal gereedschappen en systemen in de training behandeld. Een integrale duurzame aanpak!

lerende-organisatie-2Verder is prestatie management (waarbij visueel management een belangrijk aspect is) én people management (o.a. om betrokkenheid en vertrouwen te creëren) vereist.

wp-speachEen lerende organisatie in als een trekker (de eerst volgende stap is bekend, en de uitkomst van die stap is bepalend voor de volgende stap) in plaats van een reiziger met een vast omlijnde en vooraf bepaalde route.

Een grafische weergave van de standaard bouwstenen van een lerende organisatie vindt u hier.

Meer over lerende organisatie vindt u op deze web pagina.

Ter inspiratie zijn een aantal (Lean) socratische vragen opgesteld ter ondersteuning van de coach en coachee.

Meer over het bouwen aan een lerende organisatie leest u in het boek van Arend van Randen (Van Lean naar learn), meer over autonome teams leest u hier.

Vindt probleemoplossing bij uw onderneming op een gestructureerde manier plaats?
Wordt kennis op een gestructureerde manier gedeeld, en wordt hier verder op ontwikkeld?

Leren zien
Blijvend leren = blijvend verbeteren

Advertenties